新出版 長澤真澄氏による批判校訂版 シュポア:ファンタジー C-moll Op.35
Barenreiter サイトより サンプル画像とご案内
Louis Spohr’s Fantasia op. 35 from 1807 comprises one of the standard works for solo harp repertoire today. It was composed in Gotha, where Spohr’s wife Dorette received harp lessons from the court chamber musician Johann Backofen. On the young couple’s concert tours at that time, Dorette not only performed new compositions by her husband for this instrument, but also fantasias by her teacher. The influence of Backofen’s works on Spohr’s Fantasia is unmistakable.
This new Urtext edition by harpist and musicologist Masumi Nagasawa presents the two fantasias by Spohr and Backofen accompanied by a detailed Foreword (Ger/Eng) and Critical Commentary (Eng). The edition also contains a score of Spohr’s Fantasia with fingering and further historically informed performance markings provided by the editor. In addition, a comprehensive Performing Practice Commentary (Eng) is included, in which the performance of this piece, originally written for the single pedal harp, is conveyed on the modern double pedal harp in accordance with the performance practice of Spohr’s time (including fingering, tempi, ornamentation, pedalling techniques such as glissandi, etc.).翻訳より
ルイ・シュポーアの1807年の幻想曲作品35は、今日ではソロハープのレパートリーの定番作品の1つです。この作品はゴータで作曲され、シュポーアの妻ドレットは宮廷室内楽奏者のヨハン・バックオーフェンからハープのレッスンを受けていました。当時、若い夫婦のコンサートツアーで、ドレットは夫のハープのための新曲だけでなく、師の幻想曲も演奏しました。バックオーフェンの作品がシュポーアの幻想曲に与えた影響は明白です。
ハープ奏者で音楽学者の長澤ますみによるこの新しい原典版では、シュポーアとバックオーフェンの2つの幻想曲が、詳細な序文(ドイツ語/英語)と批評解説(英語)とともに紹介されています。この版には、シュポーアの幻想曲の楽譜と、編者による運指と歴史的に詳しい演奏記号も含まれています。さらに、包括的な演奏練習解説(英語)が付属しており、もともとシングルペダルハープ用に書かれたこの曲の演奏が、シュポーアの時代の演奏練習(運指、テンポ、装飾音、グリッサンドなどのペダリングテクニックなどを含む)に従って、現代のダブルペダルハープで伝えられています。
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